mars 22, 2008

Hur skulle du bestämma?

Hur ska man bete sig om man vill förändra världen. Hur är det bästa sättet? Ska utbud och efterfrågan avgöra och att framtiden formas på en marknad. Det finns de som tycker så. Eller ska samhället få sin karaktär genom politiskt fattade beslut? Människor med vänster eller högersympatier svarar nog olika på vilket av valen som är mest framgångsrikt för att forma samhällen, tillfredsställa behov och lösa aktuella problem.

För någon dag sedan var det ett möte som syftade till att kompetensutveckla personal inom psykiatrin. Det var ett tiotal personer som skulle lära nytt under ett par dagar. Inledningsvis var det sedvanlig presentation om namn, yrke, erfarenhet osv. I presentationen ingick också att svara på en frågeställning: Om jag fick bestämma, då skulle ….. När svaret lämnades skulle man utgå från att den som svarade, ensam ägde all makt i Sverige. Så här blev svaren;

- Ordna så att det blev fler ungdomsgårdar (mer satsningar på våra ungdomar)
- Möjlighet att tidigare gå i pension. (55+pension eller bonusår)
- Förbättrade villkor för barnfamiljerna (ekonomiskt och boendemässigt)
- Träffa och prata med Filippa Reinfeldt om aktuell landstingspolitik
- Skapa fler boenden för unga psykiatriskt funktionshindrade
- Fri tand- och sjukvård
- En längre föräldraledighet
- Förbättra skolans verksamhet. Ökade resurser och mer av trygghet.

Tänk! Ingen föreslog sänkt skatt. Däremot blev det en rad av åtgärder som skulle innebära att det politiska systemet måste verka för att omfördela, praktiskt genomföra och ordna så att det som man ville skulle bli verklighet. Om jag fick välja och bestämma vilket av förslagen som skulle få bli verklighet så skulle mitt val bli ganska självklart. Jag skulle kräva att kommunerna förbättra sin planering och genomföra nödvändig utbyggnad med boenden till unga psykiatriskt funktionshindrade. Och när jag ändå håller på och bestämmer så skulle jag också ordna det så att de fick en sysselsättning och daglig verksamhet. Det är mitt intryck att många unga psykiskt funktionshindrade alltför ofta saknar vettig sysselsättning och alltför länge är hänvisade till ett boende hos föräldrar. Både den unge och föräldrar ser fram emot en flytt hemifrån. Handikappet, bristande resurser och en trög marknadsanpassad bostadsmarknad sätter alltför stora käppar i hjulet.

Banne mig ska jag inte, efter påskhelgen, skriva en medborgarmotion om detta. Det är en viktig fråga för våra kommunalpolitiker att debattera och besluta kring. Förutom att skriva en medborgarmotion så kommer jag under veckan att hålla tummarna för Timrå. Det gick ju vägen mot Modo och nu är det semifinalspel som gäller. Du hänger väl med? För övrigt vill jag bara tillägga, GLAD PÅSK!

Även publicerad i Kommunalarbetaren (på nätet).
Fick förmånen att vara veckans bloggare under v 12. Detta var Fredagens bidrag. Du kan också se den på
denna länk

.

Inga kommentarer: