mars 19, 2008

Har du det skitbra eller?

För en stund sedan gick jag på toaletten. Det var inga problem. Blev vad man brukar säga skitnödig och gick därför på toan för att göra mina behov. Det tog ca 5 minuter med aktiviteten och handtvätt. Efter en kort stund kunde jag alltså återuppta det jag höll på med. Toalettbesöket gick helt friktionsfritt och beslutet om när och hur var helt och hållet mitt eget. Det enda som hade kunnat hindra mig hade varit om toaletten redan varit upptagen. Som tur var det inte så.

Tänk vilken liten och trivial händelse. Det här gör man ju flera gånger om dagen utan att behöva tänka sig för. Detta gäller dock inte alla av oss. För en del människor är ett toalettbesök förknippat med en hel del problem. I första hand tänker jag på alla gamla, handikappade och sjuka som inte för egen maskin klarar att göra dessa nödvändiga besök. Att få en ”hjälpares” tid och uppmärksamhet kan vara en nödvändighet för många. En avgörande faktor för dessa personers toalettsvårigheter har sin grund i fysiska eller psykiska tillkortakommanden.

Det finns också personer med samma fysiska status som du och jag som har stora problem med att göra nödvändiga toalettbesök. Många har arbeten som hindrar att gå på toaletten när urinblåsan är full eller när tarmen behöver tömmas. Busschaufförerna var en grupp som för några år sedan aktualiserade denna fråga. Man skulle köra ”sin buss” och ”sin tur” och utrymmet för nödvändiga toalettbesök var minimal. Väntetiden mellan varje turavgång var också så kort att toalettbesök var svårt. Det som inte tillräckligt väl uppmärksammas är att det inte bara busschaufförer som periodvis har problem med skitandet och pissandet. Landsorganisationen (LO) organiserar 1,7 miljoner fackliga medlemmar. Hela 20% eller 340.000 personer har ett jobb som tvingar dom att fråga om dom kan få gå på toaletten. Dessa personer kan inte gå ifrån jobbet under 5 minuter utan att be om lov eller kalla på ersättare. Det är väl skitdåligt?

Även publicerad i Kommunalarbetaren (på nätet).
Fick förmånen att vara veckans bloggare under v 12. Detta var Tisdagens bidrag som tyvärr pga tekniskt missöde kom in ett dygn för sent. Du kan också se den på
denna länk

tutut

Inga kommentarer: