januari 03, 2010

Kanske någonting gemensamt


Det är viktigt att bli förstådd. För det unika med människan är det faktum att vi alltid söker gemenskap med människor i vår närhet. Denna strävan - efter gemenskap – har huvudsaken till syfte att ge förutsättningar för att forma ett liv som känns angeläget, meningsfullt och på alla sätt bra. Nu befinner vi oss i början på ett nytt år. Ett tillfälle som många tar som intäkt för att börja forma ett nytt, nyttigare och bättre liv. Hur såg ditt nyårslöfte ut? Dessutom kommer det under 2010 att vara val till riksdagen. Även detta handlar om hur vi vill forma samhällsgemenskapen och förutsättningarna för våra fortsatta liv.
Därmed är det viktigare än vanligt att vi alla är tydligare mot människor i vår närhet. Det gäller att berätta vad man vill och varför. Det personliga/privat förväntningarna och de partipolitiska budskapen kommer under 2010 att kommuniceras mot varandra. Huruvida de harmoniserar eller inte avgör vårt ställningstagande inför detta viktiga val. Hur det kommer att bli är det idag för tidigt att avgöra. Ett måste man dock lägga fast, nämligen att varje individs röst måste få höras och bli lyssnad på. Möjligheten att påverka ska inte bara vara förbehållet en makt- och marknadsföringselit. Vi alla måste vara med och bidra med önskningar, visioner, förväntningar och krav på nödvändiga förändringar.
Att göra sin röst hörd är viktigt. Häromdagen var jag i T-centralen och rörde mig i gången mellan pendeltågen och tunnelbanan. På en pelare satt en liten anspråkslös lapp med ett par uppmaningar. (fotot ovan). Den som satt upp denna lapp vill på ett konkret och tydligt sätt påverka hur vi lever i samhällsgemenskapen. Kunde inte låta bli att le/skratta/bli glad när jag noterade vad det stod. Budskapet fungerade i det privata. Kanske kan man också omvandla denna lilla anspråkslösa uppmaning till storpolitik. Vilket politiskt parti kan ge en hemvisst till en samhällsutveckling med ökade förutsättningarna för glädje och mindre av stress – på jobb och på fritid. Ett parti med en politik som motverkar en allt intensivare tidsjakt - skulle gissar jag – få en och annan röst.
Hur budskapet konkret skulle formuleras eller vilka reformer som skulle kunna vara aktuella är jag inte karl till att formulera. Däremot är det viktigt att partier lyckas formulera en politik men också ett budskap som är enkelt, tydligt och förståeligt. Någonting som direkt talar till såväl hjärna som hjärta. Några som i sin senaste kampanj har lyckats utomordentligt bra är Mp. De har en tid haft följande anslag på SL-bussarna. Det lyder någonting i stil med: Nu gör du som en miljöpartist. Kanske har vi också någonting annat gemensamt. Suveränt bra! Jag känner gemenskap. Jag vet vad jag gör. Jag vet vad dom vill.
Kanske skulle det kunna bli något mer.