augusti 31, 2011

Äntligen



ÄNTLIGEN, brukar Gert Fylking med kraft utbrista när Svenska akademin presenterar vilken som fått sitt nobelpris. Det är samma känsla av ÄNTLIGEN som också infinner mig hos mig, när Alliansen lägger 5 miljarder extra på underhåll av vägar och järnvägar. Insatser av det här slaget är betydligt effektivare och nyttigare för Sverige, dess medborgare och framtiden än sjabblet med sänkning av restaurangmomsen. Satsningarna på järnväg och väg medför en satsning som här och nu (nästa år) stimulerar efterfrågan av såväl underhållsmaterial som personal. Samtidigt rustar man Sverige för framtiden. Det blir helt enkelt bättre och enklare för personer och företag. Dessa extra 5 miljarder under åren 2012-13 kommer att göra nytta. Till skillnad mot en sänkt restaurangmoms som knappas ens kommer att skapa krusningar på ytan. Andelen nya jobb beräknas där bli minimal. Att priserna minskar är ytterst osäkert. Lika väl som priset minskar så kan det bli så att ägaren tar ut högre vinst. Troligen sker både ock med effekten att efterfrågan på denna tjänst minimalt kommer att öka pga av sänkt moms. Framtida ökningar kommer att härledas från andra orsakssamband. Generellt sett så går vi mer på Café och restaurang idag än för 10-15 år sedan. Detta oberoende av moms.

Återigen. ÄNTLIGEN, när det gäller de extra satsningarna på underhåll av kommunikationsnätet. Det som man kan undra är varför detta sker nu. För mig framstår det som om det ändå inte riktigt är den politik som Alliansen velat eller vill föra. Är det, det att man är i minoritet och måste göra något där man kan få stöd från Socialdemokrater och övriga oppositionspartier. Eller finns det en splittrad syn på vad som behöver göras inom Alliansen. Min uppfattning från presskonferensen, när satsningen presenterades, var att Reinfeldt blivit upptvingad på en vagn som han inte vill åka på. Hans uttalanden och hans kroppsspråk signalerade mer undvikande och besvär än stolthet och glädje över en god och nödvändig politik. De andra Allianssyskonen uppträdde mer positivt och ordnat. Även om man kan karaktärisera de övriga i syskonskaran som något yviga. En pratade runt och skämtade, en var teknokrat och den tredje försökte hålla en statsmannamässig attityd trots partiets litenhet.

Under presskonferensen uttalade Reinfeldt fakta som borde förplikta inför framtiden, nämligen att det inom vissa branscher saknas kapacitet. Det saknas utbildad och tillgänglig personal. Det är hög arbetslöshet i Sverige samtidigt som det finns branscher som inte hittar någon med rätt utbildning eller kompetens. Här borde Alliansen också göra politik och kalla till konferens. Delar av återstående budgetutrymme borde satsas på en rejäl och framtidsinriktad arbetsmarknadsutbildning. Det skulle vara bra för den enskilde, medborgarna och landet. Politik handlar om att prioritera. Reinfeldt och Company, kom igen och gör rätt.

Aftonbladets ledare tycker också

3 kommentarer:

Patrik Eriksson sa...

Du tillskriver Reinfeldt för mycket. Det är inte frågan om några 50 miljarder, utan 5 miljarder extra. Alltså en spottstyver som fördelas 3.6 miljarder på järnvägen och resten på biltrafiken.

Anonym sa...

Man blir inte ingenjör eller
civilingejör eller it-tekniker
genom en arbetsmarknadsutbildning.

thommy sa...

PATRIK: Tack för din uppmärksamhet. Förstår inte själv var nollorna kommer ifrån. Min avsikt var att skriva 5. Får väl skylla på tryckfelsnisse. Slarvigt.

ANONYM: Har ingen rejäl uppfattning om var bristerna finns, men satsningar på en yrkesinriktad arbetsmarknadsutbildning är ett viktigt instrument att anpassa kompetens till behov.