juli 03, 2011

Allas lika värde eller ..........


Överlämnar härmed ordet till en gammal vän. Bloggade om honom i mars 2010. Då tvingade de nya arbetsmarknadspolitiska reglerna honom att säga upp sig från deltidsarbeten. Man får ej säger reglerna stämpla A-kassa om man jobbar lite. Endera jobbar man eller så är man arbetslös. Detta tvingade Boy att sluta jobba. Så här tycker han om detta idag;

Orimlig skillnad på folk och folk
Vilka förmåner skall kommunalråd och riksdagsmän egentligen ha efter sina år som politiskt förtroendevalda? Många sitter kvar med sina höga riksdags- och kommunalrådslöner i flera år efter att uppdraget har avslutats. De skapar sina förmåner av skattemedel genom egna beslut. Enligt uppgifter från Sveriges Television ligger vänsterpartisterna i täten, följda av moderaterna och övriga partier.

Jag anser, att när man har avslutat sitt politiska heltidsuppdrag så skall man återgå till den ordinarie arbetsmarknaden, antingen till sitt tidigare jobb eller söka nytt. Vi vanliga löntagare, som blir arbetslösa får kämpa för att få våra rättigheter som A-kassa eller Försäkringskassan (som utförsäkrade). Detta har också Ni beslutat som förtroendevalda i Sveriges Riksdag.

Jag tycker att man skall göra som i Norge. Man får sin uppdragslön i tre månader, sedan får man återgå till tidigare jobb eller söka nytt.

Nuvarande regelverk känns motbjudande för oss vanliga arbetstagare, som betalar kalaset genom våra skatter. Själv gick jag arbetslös i tre år under den förra valperioden och jag skrev många insändare och debatterade för en ny A-kassa och nya former för arbetstagare som hade blivit arbetslösa. Jag kände inte att jag fick något som helst stöd för mina åsikter. Däremot kände jag ett stort stöd av dem som var i samma situation. Till slut gav jag upp och tog ut min pension vid 62 års ålder, vilket i sin tur innebar att jag förlorade cirka 3 000 kronor/månad. Jag har alltså en mycket låg pension på cirka 10 000 kronor/månad, vilket kan jämföras med –Era riksdags- och kommunalrådspensioner.

Sådant gör att man tappar förtroendet för de förtroendevalda, som utnyttjar systemet men glömmer de drabbade. Det skapar ett politikerförakt, men jag ser fram emot ett förslag på en ändring både i kommuner och riksdag.

Boy Larsson

1 kommentar:

Anonym sa...

Allas lika värde-snacket är bara en politisk floskel. Och ang politikerpensioner så skulle kanske också fackföreningsledares dito tas med.