juni 01, 2009

Stavgång på en mosaikvägg


Det finns en mosaik. En livets mosaik där varje mosaikskärvas kulör och glans avgörs av dig och mig. Varje mosaikbit – tätt sammankopplade med andra – utgör en vacker och spännande mosaikvägg med den samlade mänsklighetens görande och låtande. Din eller min möjlighet att sätta färg eller glans på denna vägg är förstås begränsad. Fast helt utan möjligheter är vi förstås inte. Varje enskild mosaikbit formas av Homo Sapiens unika förmågor. Våra möjligheter ligger i att vi är en varelse som styrs av tankar, känslor och handlingar. Det jag gör, tänker eller känner kommer att forma mig som individ. Men också - om det möter en annan människa – att på ett eller annat sätt påverka hur denne eller dessa personer kommer att se på sig själv eller världen. Desto tätare umgänge desto starkare kraft och påverkansmöjligheter. Men det kan också bli så att det jag gör, tänker eller känner kan få återverkningar längre bort än man kan ana. Likt små ringar på vattnet kan mycket sprida sig över världen.

På det enskilda och mer privata planet utgör det undermedvetna (känslan), tanken och handling de tre faktorer som utgör vår identitet. En identitet som – för att fungera väl och i harmoni med sin omvärld – måste finna sin karaktär i en känsla, tanke och handling som hämtar sin energi ur en likvärdig grund och som därmed kommunicerar med varandra. I annat fall mår vi på ett eller annat sätt dåligt. En situation som också den påverkar i vår omvärld. Den enskildes hälsa kontra psykiska ohälsa har sin grund i om en sådan obalans finns eller inte. Hur man ser på sig själv är viktigt men mer viktigt är det att inför andra vara någon som det går att förstå. Minst problem blir det om man lyckas hitta det som gör att känslor, handlingar och tankar stödjer och kompletterar varandra. Självklart! Dock ack så svårt. För egen del kommer jag ofta på mig med att känsla och ibland tankar har ett innehåll som inte kommunicerar med det jag faktiskt gör. Detta är förbannat jobbigt.

Visst blir det fel med identiteten och kontakten med andra om man tänker solidaritet, känner förakt och beter sig egoistiskt. Vad var och en av oss tänker, känner och gör är därför oerhört viktigt. Detta avgör vem jag är, hur jag mår, hur jag uppfattas och med vilken energi jag uppfattas. Det blir mosaikskärvor av alltihop. I olika nyans och i olika glans. Dock med det gemensamt att dom på något sätt är en viktig del av den framtid som vi formar här och nu.

Vad tänker, känner och hur gör du;

a) När du får veta att 1995 hade 13% av Sveriges ensamföräldrar låg inkomst. Idag gäller det hela 29%.
b) När du hör att Apoteken skall privatiseras.
c) När du förväntas gå till valurnorna för att avgöra vilka som ska sitta i EU-parlamentet.