oktober 26, 2007

Vitt, svart och slaveri

Så har det då hänt. Det där som man aldrig kunde tro skulle hända. Bubblan sprack och Sverige framstår som ett skitland vilket som helst. Nog har jag förstått, sett och utgått ifrån att vi i Sverige inte i alla stycken lever i ett idealland. Visst har vi fel, brister och skavanker men det avslöjande som tv-teamet i Uppdrag Granskning presenterade här i veckan gör mig smått chockad. Beskrivningen av hur bl.a. Mc Donalds och Max profiterar på människors utsatthet stinker. Programmet tydliggör tveklöst att Sverige definitivt inte bara är en välfärdsstat på dekis. Det finns också sånt som är ruttet och som i grunden utmanar det kultiverade samhället. Att utvecklingen gått mot mer utav ökad ojämlikhet vad gäller tryggheten, livsvillkoren och inkomsterna står nog klart för de flesta. Att vi i många stycken misslyckats med integrationen för många utav våra invandrare står också utom allt tvivel. Det officiella Sveriges ambitioner har dock varit – med rätta – att motverka segregation och utanförskap. Inte trodde jag att Sverige blivit en stat med tre parallella arbetsmarknader. En för kollektivavtal och avtalade lönenivåer. En för svartarbete och skattefusk. Och en för slaveriarbete med helt groteska anställningsvillkor och svältlöner. Hur kan detta ha fått ske? Varför har det inte uppmärksammats tidigare? Det är ju inte en liten och undanskymd verksamhet bortom mångas kännedom.
Inblandade är städare, städbolagsägare, chefer på Hamburgerbarerna och många anställda på McDonalds och Max. I den kretsen finns det individer som vetat men tigit.
Det som förekommit är olagligt och ohederligt. Trots detta har många valt att tiga. Hur har detta kunnat ske? Vad har drivit människor till att välja tystnaden? Jag kan ha viss förståelse för att lokalvårdare valt att tystnaden (bättre med ett dåligt jobb än utan jobb). Jag kan ha viss förståelse för att städbolagsägare valt att tiga (den är ju en brottsling). Jag kan ha viss förståelse för att de enskilda hamburgerägarna har tigit (billig städning innebär konkurrensfördelar = marknadsekonomi). Det jag inte inte förstår är hur de av hamburgerpersonalen som känt till har kunnat välja tystnad. Jag räds när jag ställer mig frågan: Finns det dom som vill införa slaveri?

Även publicerad i;
Dagbladet/ Sundsvall den 1/11-07

Inga kommentarer: