maj 05, 2007

Plankar nästan

Fy, för höjda avgifter hos SL. Häromdagen åkte jag pendeltåg. Tillhör en grupp kollektivresenärer som sparsamt utnyttjar den servicen. Bor, jobbar och har ett kommersiellt centrum på gångavstånd. Därav har jag mycket lite av resor till tex Stockholms centrala delar. I och med den borgerliga alliansen beslut om borttagandet av enhetstaxan ökade mina resekostnader med mer än 100%.

Det blev minst en fördubbling av resekostnaderna för en stadsresa. Nuvarande taxor innebär att biljetterna kostar i paritet med den statliga milersättningen för bil. Det är sannerligen inte en god miljöpolitik. Det är sannerligen inte lämpligt att på detta sätt höja priset för oss som bara åker ibland.

Det finns en organisation (Planka.nu) som uppmanar folk att åka utan att betala. De arbetar för att kollektivtrafiken inom Sthlms län ska vara gratis. Överväger att tillämpa en reviderad form av det som dom förordar. För egen del kan jag tänka mig att bara lösa för en zon per resa. Då betalar man, men får behålla en variant av enhetstaxan, dvs 20:-/resa. Det tycker jag är bra, humant och rimligt.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag håller med. trist att behöva resonera till bilens fördel när jag ska hälsa på en kompis.