april 16, 2007

Att välja rätt!

Det är viktigt att vi bryr oss om framtiden. En demokrati som saknar engagerade medborgare blir bara halv. Vi förväntas vara delaktiga i samhällsutvecklingen. Det var jag för någon dag sedan. Deltog i en manifestation – Lönekamp 2007 – som Kommunalarbetareförbundet arrangerade. Vi var några hundra som anslöt kring krav och tankar om högre lön, högre lägstalöner och en mer jämställd (könsneutral) lönepolitik. Förbundsordförande Ylva Thörn var mötets huvudattraktion, som inramades av kortare tal, talkörer och sångduon Örngott. Två skönsjungande tjejer. De framförde många känslosamma och tänkvärda sångtexter. För min del var det en sång som sa nått i stil med, det är folket som bygger landet och inte pengar eller LO, som gjorde intryck. Det gamla 70-talshjärtat slog frislag. Tänk att man även idag i kapitalplaceringarnas tidsålder kan få höra att arbete är det som skapar rikedom. Dessutom kryddades deras framträdande av korta inslag av och med Olof Palme. Man kunde höra honom ljuda ur högtalarna och plötsligt kändes min dag fulländad. Sorgen, saknaden och klumpen i halsen blandas med en känsla av tillförsikt. Alltför ofta har man slagits av tanken; Efter Palme ingenting! Det visionära, det intellektuella, det viljestarka, den ökade rättvisan och det unikt socialdemokratiska har alltsedan -86 varit på reträtt. Kanske kan Kommunal och duon Örngott bidra till ett återtåg.

Nöjd med min samhällsengagerande arbetsinsats drar jag vidare i folkvimlet. Rätt som det är finns jag på en gata med en annan demonstration. En grupp lika stor som kommunalarna går skanderande fram genom gatubilden. Kraven är uppenbara. Gratis kollektivtrafik är den uttalade målsättningen. Jahapp, tänker jag. Dom är lika många och genomsnittligen betydligt yngre. Hur var det nu då? Demokratin kräver samhällsengagemang och att göra nödvändiga val. Vad ska man nu välja? Tar hjälp av en enkelt ihopsnickrad konsekvensanalysmodell. Genom att jämföra målen dvs vad man vill så kan det underlätta ett ställningstagande. Om det inte räcker är det väl bara att se vilka positiva respektive negativa effekter ett genomförande skulle kunna medföra.

Högre lön för kommunalare
Måluppfyllelse
Ökad rättvisa, Ökad jämlikhet
Positiva effekter
Ökad privat konsumtion, Tillväxtfrämjande, Ökade skatteintäkter
Negativa effekter
Skattehöjning eller omfördelning av befintliga samhällsresurser


Gratis Kollektivtrafik
Måluppfyllelse
Bättre livsmiljö
Positiva effekter
Mindre biltrafik, Renare luft
Negativa effekter
Skattehöjning eller omfördelning av befintliga samhällsresurser, Utbyggnadsbehov pga ökad efterfrågan (kostnadsdrivande)


Det är inget enkelt val. Miljön och rättvisan är båda viktiga. Vilket skulle man välja om man tvingas till detta. När jag flanerar förbi Nils Ferlinstatyn vid Klara kyrka gör jag mitt val. Det får under 2007 bli rättvisan före gratis kollektivtrafik. Det är bra, rättvist och ger samhället högre skatteintäkter. Pengar som senare kan användas till kollektivtrafiken, tänker jag. Samtidigt som mitt val är klart passerar jag en av våra bostadslösa tiggare. Hur ska man ????????????

Inga kommentarer: