januari 08, 2012

Jag, du och han där borta


En bekant till mig genomför sedan många år ett eget Bistånds- och solidaritetsarbete. Han skapar ekonomiska resurser genom bland annat basarer och traditionella pengainsamlingar. Under 2011 har hans insamlade medel gått till nedanstående ändamål. Man får lite dåligt samvete.

Vad gör du och jag för att världen ska bli lite mer rättvis?

Gåvor under 2011

Ecuador/Barnfonden Indianbyn 32 744 kronor
Tanzania/PLAN 10 000 kronor
Lettland Julfest till barnen 2 850 kronor
Birkagården (Påsk- och Julgåva) 5 650 kronor
Skeppskyrkan (Julmat) 1 320 kronor
RSMH Kamratringen (julfest) 1 400 kronor
Östra Afrika/PLAN Svältkatastrofen 25 000 kronor
Diverse projekt med olika ändamål 11 678 kronor
Summa: 90 642 kronor

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vad mycket en människa kan åstadkomma! Själv blev jag helt rörd och glad för ett tag sen av ett klipp från tv 4s Nyhetsmorgon om en tioåring som dragit igång "bullhjälpen" och inspirerar andra barn att sälja bullar till förmån för svältande barn, genom Radiohjälpen.

Och jag då? Bra att du ställer frågan...Funderar på att sluta definiera mig som (nästan) låginkomsttagare och börja dela med mig mer. Globalt sett tillhör vi alla den rikaste lilla klicken.

Snygg blogg du skaffat! Den där om sorken får du förklara, eller är det din bekant?
Gunilla H

thommy sa...

Ja, Gunilla det är underbart med människor som drivs av en energi att dela av sig. Sork betyder pojke/man på Gotländska.