december 13, 2011

Rättspsykiatri VS Bilverkstad


Grundlurad eller nyväckt ur Törnrosasömn? Ja inte vet jag. Den chockartade och förhärskade känslan av att vara uppskörtad och utsatt för ett ”bedrägeri” har ännu inte helt lämnat mig. Bakgrunden är denna. Har under ett antal år inte haft egen bil. En bekant bad om hjälp att hitta någon som mot betalning kunde lösa ett bilproblem. Bilen behövde byta från sommar till vinterdäck. Normalt gör man detta själv eller anlitar en däckfirma som brukar genomföra detta arbete för 200 kronor. En av hjulbultarna på varje däck är speciell och har en egen utformning för att förhindra hjul- och fälgtjuven i sitt uppsåt. För denna speciella bult finns också en speciell hylsa. Bulten kunde dock inte tas bort med denna hylsa. Hylsan hade någon defekt och bulten satt hårt åt. Detta konstaterad jag. Detta konstaterade också en däckbytarfirma. Vad då göra? Lämnade in bilen på en bilverkstad med löfte om att de kunde greja det hela. Ett arbete som sedan tog ett antal minuter. Som mest 2 timmar. När jag skall betala för arbetskostnaden så ligger den på 2500 kronor. Hjärtat nästan stannar och hjärnan blir totalt tom. Menar de, tänker jag att 2500 är ett rimligt och adekvat pris för genomfört arbete? Om man använt all tid som jag har mätbar dvs när jag lämnade bilen och när man sa att de var klar. Om det måttet gäller så skulle man ha arbetat med de fyra hjulen i två timmar. Där fanns min ena skepsis. Det kan inte ha tagit så lång tid. Den andra var att om så var fallet så skulle det innebära att man tog ut ca 1250 kr per timme i arbetskostnad. Det kändes också orimligt högt. Vet att denna arbetskostnad förutom lön också skall täcka en del av företagets kostnader för lokaler, maskiner, verktyg m.m. Trots detta känns det fortfarande som att det blev ett rejält överpris på köpt tjänst. Aldrig dit igen.

Efter ett tag började en annan fundering att få plats i hjärnan. Tänk om detta är så som det ser ut idag. Kanske är jag inte skörtad. Kanske har jag väckts ur en Törnrosasömn. Det kostar ungefär så här mycket vad än man köper för arbete eller tjänst dvs timpriset ligger en bit över 1000 kronor per timme. Eftersom jag arbetar med människor med psykisk ohälsa så försökte jag jämföra med vad en sängplats på en psykiatrisk klinik skulle kosta. Fick fram att en plats på en Rättspsykiatrisk avdelning genererar en årskostnad på nästan 2,2 miljoner kronor. För att bryta ner och jämföra denna årskostnad med bilverkstan enligt ovan så använder jag en beräkning som gör jämförelsen någorlunda likvärdig. För det första så menar jag att det timpris som kommer fram inte skall kunna tas ut med mer än 8 timmar per dygn. Kostnaderna för dygnets övriga timmar, det är ju en verksamhet som pågår i 24 timmar, läggs på de 8 timmarna. Dessutom bygger min beräkning på att beläggningen bara är 70% dvs att Rättspsykiatrin och bilverkstaden inte alltid har orderboken fylld. Dessa tomma timmar bakas in i beräkningen. Rimlig och ärlig jämförelse tycker jag, även om jag vet att platserna inom Rättspsykiatrin knappast står tomma och oanvända i så stor omfattning. Med den beräkningen som grund skulle arbetskostnaden betinga ett timpris av 975 kronor per timme i max 8 timmar per dygn.

Bilverkstaden timpris 1250 mot Rättspsykiatrins timpris på 975. Grundlurad eller uppvaknad ur Törnrosasömn? Svaret för min del är ännu inte givet

5 kommentarer:

Henrik Vallgren sa...

Mina första två bilar var SAAB 9000, köpta begagnade. I framvagnen satt två par aluminium-detaljer, som offras för att hålla resten av konstruktionen rostfri. Dessa kostade 240 kr och byte på bilverkstad kostar 1440.

Arbetet tog oftast en halvtimme (för mig) och bestod i att:

- lyfta upp bilen med en lyft
- ta av framhjulen
- skruva av fyra muttrar
- lirka av de gamla dataljerna

på med de nya och baklänges uppåt igen. Så ja, du betalar en jäkla timpeng hos bilverkstan. Priserna ovan gällde för c:a 12 år sedan.

I ditt fall gäller det en skadad bult som fastnat. En synnerligen frustrerande uppgift. Sitter den dessutom infälld i fälgen så att man inte får grepp med en polygrip, rörtång eller liknande vet man inte var det slutar. Jag skulle prova att borra upp den och sedan någonstans på vägen försöka få grepp om den med ett vänstergängat verktyg.

En stor del av priset är skatt. Före jobbskatteavdraget kunde man räkna med 60% eller 75% skatt på lönekostnaden inkl moms. Då hade 2500 kr motsvarat minst 1500-2000 kr skatt. Nu är det lägre men inte helt enkelt att räkna på.

thommy sa...

till Henrik Vallgren;

Verkligen frustrerande när man inte kan förstå sambandet mellan arbetsinsats och realistiskt pris. Det är nästan så att man tycker - om nu RUT och ROT ska finnas kvar -så kunde det omfatta fler områden. Fast då kanske den ekonomiska ekvationen inte alls går ihop. Redan nu saknas ju medel för att bygga ett gott samhälle för landets medborgare.

När det gäller skatten så kan jag inte minnas att den generellt varit så hög för normalinkomst-tagaren. 1991 gjorde S och FP en skatteuppgörelse, som om jag inte minns fel skulle vara lika för löneinkomst och inkomst av kapital. Och ligga på någonting mellan 30-40 %. Efter det så har regeringarna gjort ca 500 föränd-ringar på denna överenskomelse; men aldrig har den varit 60 eller 75%-ig löntagarskatt.

Henrik Vallgren sa...

Här inkluderar skatten moms och arbetsgivareavgifter. Om vi börjar med en hundralapp:

Moms 20 kr
Arb.avg. c:a 20 kr
Kommunalskatt på 60 kr: c:a 20 kr

Dvs 60 kr skatt på hundralappen. Vid högre inkomster tillkommer statlig skatt och värnskatt.

thommy sa...

sa till Henrik Vallgren;

Ok! Förstår hur du tänker. Skattetrycket dvs skattens andel av BNP var en tid ganska hög. Fast är tveksam till hur mycket skada det gjorde. De exempel du tar upp är väl egentligen inte skatt. Arbetsgivaravgiften är väl mer en fråga om avtalsöverenskomelser och att löntagare avstått löneutrymme för att finansiera försäkringar och trygghet på annat sätt än i rena pengar på kontot.

Olika skatter finns det nock.Fast det intressanta här tycker jag är frågan om skatt på inkomst för oss som medborgare.

Unknown sa...

Sitter den dessutom infälld i fälgen så att man inte får grepp med en polygrip, rörtång eller liknande vet man inte var det slutar. Jag skulle prova att borra upp den och sedan någonstans på vägen försöka få grepp om den med ett vänstergängat verktyg. bilverkstad