april 12, 2011

Gratis på buss och tåg


Kan man tänka sig att ge kollektivtrafikresenärer ett bidrag för att stimulera till mer resande i kollektivtrafiken och för att ge fler buss- och tågchaufförer jobb. Varför inte tänkte jag och spånade fram ett förslag enligt nedan. Genom att göra det billigare att åka kollektivt kommer fler att åka. Ökad efterfrågan skapar fler jobb. Fler av de utlandsfödda som har svårt att få jobb skulle ge få sin chans som chaufför. Detta skulle också minska andelen svarttaxin och annat svartarbete som är förknippat med kommunikationer. Suveränt bra om man lyckades med detta.

Man behöver bara besluta om ett skatteavdrag som gör det möjligt att subventionera resor med buss och tåg. Det skulle vara övertygande om dessa subventioner framförallt vände sig till speciellt utvalda grupper. En ansvarstagande politisk majoritet borde villkora på följande sätt. Halvera eller ge gratisresor till särskilt viktiga kollektivtrafikresenärer. Varför inte destinera detta resebidrag (RUK = resa utan kostnad) till personer som äger bostadsrätt, sommarstuga eller villa. Bland dessa boendeformer finns en hel del höginkomsttagare. Det är också bra eftersom dessa i högre grad har flera bilar i hushållet. Dessa familjer bör stimuleras till ökat kollektivtrafikåkande.

Ingen dum ide alltså! Fast jag måste i ärlighetens namn till viss del säga att förslaget är kopierat från det nuvarande ROT och RUT. Hela 85-90% av alla skattebetalare kommer inte i åtnjutande av dessa bidrag. Inget bidrag utgår till underhåll och upprustning av hyresrätten. Har man däremot råd att som fastighetsägare att underhålla för 100.000 per år så får man halva kostnaden betald av staten eller om man så vill från de andras skatteinbetalningar. På liknande sätt är det med köpta tjänster i hemmet. För att kunna utnyttja det så behöver man redan ha ett stort ekonomiskt utrymme för att få subvention. RUT och ROT beräknas i år kosta 20 miljarder kronor. Lika mycket som hela polisväsendet.

2 kommentarer:

Lars Flemström sa...

Det är ju precis den här politiken som sossarna och miljöpartiet har genomfört i praktiken när de har kompromissat färdigt. Må vara att det inte är helt gratis för de köpstarka grupperna, men det är ju de som ska lockas över till kollektivtrafiken för att minska bilismen. Att däremot behålla bussturer med få passagerare på landsbygden ger ju inte alla lika stora miljövinster.

thommystankar sa...

Lars! Tack för dina synpunkter. De partier som verkar för ett ökat kollektivtrafikresande gör nog rätt. Hoppas att det är fler än de du nämner. Även om andra trafikslag också behövs, så har man mycket att vinna på en fungerande och utbyggd kollektivtrafik. Landsbygden är ett särskillt kapitel men även där finns naturligtvis miljövinster att göra. Det orättfärdiga i mitt resonemang är väl snarare att hemlösa och hyresgäster skulle få betala full avgift.