november 24, 2007

Kallt och varmt! Sen då?

Just nu är det 10 grader kallt. Fast här - vid datorn - är det 21 grader varmt. Är det - runt min person - behagligt eller obehagligt? Det vete klåen! Hur beskrivningen och tolkningen av verkligheten kommer att formuleras avgörs nog av vilka "glasögon" jag har på mig. Mitt perspektiv, mina erfarenheter och mina framtidsplaner har betydelse för hur jag ser på tilvaron här och nu. Ska jag gå ut eller vara inne? Har jag bra utekläder eller inte? Är det således kallt eller är det varmt?

En förutsättning för att kunna värdera intryck på ett bra sätt är att vi har ett språk för att beskriva och bearbeta dessa. Att vi säger, vad vi säger och hur vi säger har betydelse. Den som saknar språk riskerar att bli utsatt för olika former av övergrepp. Att inte vara sedd kan vara ett övergrepp nog så allvarligt, men det kan också handla om en oförmåga att försvara sig mot dumma arbetsgivare eller sakna verktyg för att påverka samhällsutvecklingen. En klok person har uttryckt dessa tankar genom följande ord. "Den som inget säger blir själv formulerad: makten talar genom hans slutna mun" (B. Håkanssson).

1 kommentar:

Anonym sa...

du e så klok pappa, jag tycker om att du har den här sidan
puss