april 22, 2013

Alltfler ställs mot väggen.

 
Över 400.000 personer går arbetslösa och det innebär för många att livhanken är beroende på A-kassa. Det finns dessutom många tusen sjuka som riskerar eller redan har blivit utförsäkrade från Försäkringskassan. Detta pga en byråkratisk regel som säger att man inte får vara vara sjuk längre än ett förutbestämt antal dagar. Det svenska välfärdssamhället krackelerar. Allt fler blir medvetna om det. Fler och fler ogillar den borgerliga alliansens förändringar av socialförsäkringssystemet. En nyhet för dagen är just att alltfler, även överraskande många moderata väljare/sympatisörer, anser att det gått aldeles för långt. En stor undersökning som SOM i dagarna presenterar har gett ett sådant häpnadsväckande resultat. Tänk dig att Reinfeld inte ens har majoritet för sin politik bland sina egna väljare. Vad och vilka företräder då den politiska församlingen?
 
Häromdagen fick jag ett brev från en gammal vän där verkligheten och gällande regelverk avsevärt kommer att försvåra vardagen. Jag rekomenderade socialbidrag/försörjningsstöd om det inte skulle funka i avvaktan på nytt arbete. Inte ta ut förtidspension och själv ensam stå för lösningen. Arbetslöshet och sjukdom är inte per automatik någonting som varje individ bär ansvar för. Arbetslösheten är ett samhällsproblem och det måste vi gemensamt råda bot mot. Eller - innan vännen får komma till tals - så måste jag citera den gamle socialdemokratiska ideologen och finansministern Ernst Wigfors som ställde sig frågan: Hur kan samhället ha råd att inte låta människor arbeta?
 
 
 
Hej Thommy!
Det sprack, det där jag sa att jag skulle maila dig på eftermiddagen. Men nu skickar jag några rader till dig. Har idag varit i min lilla stuga som ligger 8-9 kilometer bort. Första gången jag cyklade detta år. Har ju varit så jädrans kallt. Även om det ibland har varit sol och blå himmel så har det ändå varit kallt.
 
Nu stundar hårda tider för min del. Att vara kulturarbetare i dessa dagar är ingen höjdare rent ekonomiskt. Kultur får inte kosta tycker alliansen. Jobben har verkligen sinat. Har länge fått förlita mig på att fylla upp med a-kassa eftersom inte jobben räckt till. Nu är jag utstämplad och tillhör numera fasarnas skara. Du vet fas1, fas 2, fas 3. Ruggigt. Sen blir jag fattigpensionär. Ingen tjänstepension. Nej nu talar vi inte mer om det.

Var och lyssnade på Jonas Sjöstedt som talade om vinster i välfärden. Stor publik. Han var ruggigt bra vilket glädjer mig då jag tycker han har varit rätt osynlig. Men nu var han i toppform och när jag lyssnade på honom undrade jag hur det kommer sig att inte alla är vänsterpartister. Allt han sa är ju fullständigt självklart. Du får ursäkta mig men jag undrar vad socialdemokraterna håller på med. Verkar inte finnas några planer på att ta bort något av de fulheter som allinasen infört. Vad vilja socialdemokraterna undrar jag.

Ja ja, nu har jag kommit hem från vår bokcirkel och nu tänker jag se sista avsnittet av Brottet på SvTplay.
 
Hörs!
Kram ................

Inga kommentarer: